Trends in de groothandel

Trends in de groothandel

Alles is in verandering en dat merken groothandels en distributeurs maar al te goed. Het is een uitdaging om steeds mee te zijn met de laatste trends en de concurrentie een stap voor te blijven. Met de juiste tools ter ondersteuning kan er vlot ingespeeld worden op deze veranderingen. De trends die op dit moment in de groothandel spelen zijn zeer verschillend. We lichter er hier enkele toe.

E-commerce en EDI vertegenwoordigen samen één derde van de omzet

E-commerce neemt een steeds groter wordend marktaandeel in. 13% van de totale omzet in 2021-2022 was afkomstig van e-commerce. Maar als distributeur met een groot gamma aan producten is een webshop up-to-date houden vaak arbeidsintensief. Door uw webshop te koppelen aan een ERP-software, kunnen alle producten en prijzen op één plaats onderhouden worden. Zo voorkomt u o.a. prijsverschillen of inconsistentie van product-data. 
Daarnaast werd er in dezelfde periode, 2021-2022, voor 19% van de totale omzet gegenereerd door EDI-verkopen (Electronic Data Interchange).   EDI-verkopen zijn gestandaardiseerde formaten (meestal XML) waarin de klant bestellingen doorgeeft die automatisch ingelezen worden in het systeem van de leverancier. Naast bestellingen kunnen ook levernota’s en facturen via EDI verwerkt worden. Door in hetzelfde bestandsformaat te communiceren, versoepelt het verwerkingsproces tussen koper en leverancier aanzienlijk. Resultaat: meer efficiëntie en minder fouten.
(bron cijfers: www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/digitale-economie/omzet-via-e-commerce-bij-ondernemingen)

Dropshipment als toegevoegde waarde

Doordat er meer webshops uit de grond rijzen , zijn er ook meer webwinkels zonder fysieke locatie. Ze houden geen of weinig voorraad en bieden dropshipment aan, waarbij de producten van de groothandelaar rechtstreeks bij de eindklant geleverd worden, zonder extra tussenstop bij de detailhandelaar. Tegelijkertijd verkort het de levertermijn naar de consument. Groothandels kunnen best op deze trend inspelen door in hun ordertool een eenmalig dropship-adres aan te bieden. Maar meer kleine orders, en dus kleine zendingen, zijn hiervan een gevolg. Een software die de mogelijkheid biedt staffelkortingen te configureren, in combinatie met geautomatiseerde berekeningen van transportkosten, helpt de marges te bewaken. Kies dus voor een degelijk ERP-systeem, zoals Microsoft Dynamics 365 Business Central in combinatie met Distri+, dat gericht is op de distributiesector. Het helpt deze risico’s opvangen zodat u niet voor verassingen komt te staan.

Snel handelen dankzij correcte gegevens

Natuurlijk komt er wel wat meer bij kijken om alle bestellingen snel tot bij de consument te krijgen. Onvolledige artikelgegevens of foutieve stock aantallen liggen nog maar al te vaak aan de basis van vertraagde levering. Met de juiste productgegevens (productnummers, beschrijvingen, afmetingen, kleur, …) en correcte stockaantallen komt niemand voor verrassingen te staan. Een modern ERP-systeem biedt bovendien veel extra mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het digitaal inlezen van leveranciers prijslijsten. Een enorme tijdswinst die ook de foutenmarge verkleint. Iedereen binnen de organisatie beschikt over dezelfde up-to-date productinformatie waar ze op kunnen vertrouwen.

Transparantie van begin tot einde

De flow van goederen biedt transparantie binnen de toeleveringsketen. Er wordt steeds meer belang gehecht aan ethisch verantwoorde handel, milieuvriendelijkheid en maatschappelijk verantwoorde handel. Ook groothandels zullen hier meer en meer op moeten focussen. Door alle processen te digitaliseren kan de volledige goederenstroom opgevolgd worden. Van oorsprong tot bij de consument is alles traceerbaar en bijgevolg verantwoordbaar. Reputatierisico’s en juridische implicaties worden verkleind en kunnen indien nodig helemaal onderbouwd worden.

AI-ondersteunt aankopen

Om aan de stijgende kosten tegemoet te komen is een goede voorraadspreiding cruciaal, maar de druk om snel te kunnen leveren blijft even groot. Een realistische verkoopprognose biedt hierin een oplossing. AI-berekeningen op omlooptijden van de voorraad maken een beter aankoopbeleid mogelijk en voorkomt stokbreuken zonder risicovolle grote voorraden aan te leggen. Aankopen op onderbouwde inschattingen van de markt resulteren in een veiliger aankoopbeheer. Trendvoorspellingen opvolgen in overzichtelijke dashboards, met de juiste technologie heeft u alle tools in handen om gefundeerde beslissingen te nemen en tijdig in te grijpen op veranderingen in de markt.

Alle info onder uw vingertoppen, altijd en overal

In de marathon waarin iedereen snel actie of antwoorden verwacht, biedt een cloud ERP-systeem overal toegang tot uw gegevens. Dynamics 365 Business Central in de cloud is schaalbaar en makkelijk te koppelen met extra tools.

De markt is zeer competitief en vraagt meer aandacht om op alle wijzigingen te kunnen inspelen. Met de juiste partner en een sterk softwaresysteem zal u de evolutie kunnen volgen en vlot kunnen blijven inspelen op de nieuwste trends en evoluties.

Graag even met ons afstemmen?

Contacteer ons om uw specifieke vragen en noden met met één van onze experts te bespreken. Zij beantwoorden met plezier al uw vragen.

Deel dit artikel:

Related